Texterna på dessa sidor skyddas av upphovsrättslagen och får inte fritt kopieras eller utnyttjas i kommersiellt syfte utan upphovsmannens medgivande.
Handlingen i späxet 42, eller Ta det lugnt, följde i stort sett bokverket Liftarens Guide till Galaxen. Där finns en engelsman, Arthur Dent, som gör som de flesta andra engelsmän, dricker mjölk med te i. Han - till skillnad från de flesta andra engelsmän - sjunger om det också.
Du snurrar inte längre som förut, min Jord
Du sprängdes bort med dynamit och krut, min Jord
Det blev ett ganska melankoliskt slut, min Jord
Jag blir sne’ av att se hur det ble’
ett tu tre - Vad gör de’? - Ge mej te!
Jag dricker inte Hof, och vin är ej hett stoff
Min dryck är inte Kofi men en annan
Jag gillar ej choklad, det ska va’ fina blad
om du vill få mej glad - ge mej te
När vattnet kokat opp ska teet mätas opp
en sked för varje kopp och en för kannan
sen ska det stå och dra i tre minuter, ja
då blir det riktigt bra - ge mej te
Serveringen är viktigast av allt, ändå
För mycket mjölk gör teet trist och kallt, ändå
med socker blir det bättre än med salt, ändå
Ge mej grönt eller svart, ge mej rökt,
ge mej grovt eller fint - Ge mej te!
Jag vill ha en kopp te, jag vill ha en kopp te
Jag vill ha en kopp te och kanske flera
Jag gillar ej choklad, det ska va’ fina blad
om du vill få mej glad,
ja gör mej riktigt glad - ge mej te!
Tillbaka upp till 42 eller Ta det lugnt
I Liftarens Guide till Galaxen nämns Galaxens häftigaste drink, den allgalaktiska gurgelbrännaren. Blekinge Kårspäx har receptet.
Gutår på er go’vänner, än
går solen i sitt lopp
Då kommer gurgelbrännaren
och river i min kropp
Gurgelbrännar’n, hoppfallera
och gurgelbrännar’n, hoppfallerej
är bra att ta, hoppfallera
för lilla magen, hoppfallerej
Tillbaka upp till 42 eller Ta det lugnt
Det här sångnumret från 42, eller Ta det lugnt, är ett potpurri, alltså en pytt på fyra olika melodier. Sjungs av en hungrig Arthur.
Hungern är svår, jag blir yr och får delirium
Jag vill ha mat och jag viker mig inte en tum
Ge mig portioner av lammkotlett, fläskbog och säl
Vart tog han vägen med pizzan, jag svälter ihjäl!
Calzone, å-å
jag längtar, å-å-å-å
Vesuvio är helt okej
och en Margarita för mej!
Sötsur sås,
friterat fläsk med sötsur sås
Jag vill ha kyckling, räkor
biff och bläckfisk med sötsur sås
Sötsur sås
ja, min passion är sötsur sås
Säg bara till, jag kommer
som ett bambuskott
- sötsur sås!
Indiskt är vad jag behöver
koriander, bockhornsklöver
Utav alla sorters curry mår jag bra
Chutney, masala och kofta,
biryani äter jag ofta
och till khichri ska jag alltid tacka ja
Om du tar sushi
så tar jag sushi
- Åh! Åh! Åh, vilken rätt
och på kalaset
saké i glaset
Åh! Åh! Teriyaki, sukiyaki
När jag är på japansk restaurang
tar jag tången
första, andra, tredje gången
Tar du sushi
så tar jag sushi
- Åh! Åh, vilken rätt
Tillbaka upp till 42 eller Ta det lugnt
Den stora späxfinalen i 42, eller Ta det lugnt, hade en melodi som var högaktuell samma kväll som vi hade vår sista föreställning. Undrar vilken version som blir ihågkommen längst...
Vi har försökt att lösa denna gåta
och att få den rätt förklarad
Den stora frågan kan vi inte låta
helt få vara obesvarad
Men när man sa oss att det var 42
Som var svaret som vi har väntat på
stod det klart
ja det var uppenbart
Det är hur frågan ställs
som är det viktiga i hela livet
svaret kan va’ ganska givet efteråt
Det är hur vägen väljs
som spelar roll när man ska ut och resa
målet det står alltid kvar
Bara som man frågar får man svar
Så fort vi lämnar våra kända hagar
är det som om allting glider
för inte ens naturens egna lagar
gäller genom alla tider
Det sanna kräver en ram för referens
går man utanför den, med ens
så blir det klart
det blir uppenbart
Det är hur frågan ställs
som är det viktiga i hela livet
svaret kan va’ ganska givet efteråt
Det är hur vägen väljs
som spelar roll när man ska ut och resa
målet det står alltid kvar
Bara som man frågar får man svar
Newton var en fånge i sin tid
liksom vi är fångar
om inte vi lyfter blicken upp igen
Det är hur frågan ställs
som är det viktiga i hela livet
svaret kan va’ ganska givet efteråt
Det är hur vägen väljs
som spelar roll när man ska ut och resa
målet det står alltid kvar
Bara som man frågar får man svar
Det är hur frågan ställs
som är det viktiga i hela livet
Bara som man frågar får man svar
Tillbaka upp till 42 eller Ta det lugnt
Denna sång sjöngs i späxet Kleopatra av Julius Caesar, efter att han blivit knivmördad vid Pompejus teater i Rom år 44 f.Kr.
Jag var en mäktig ledare
Klaraste ljus som tänts
Mitt segertåg var bredare
än varje konkurrents
Först tog jag hela Gallien
och slog Pompeius se’n
Zela fick jag på fall igen
liksom Numidien
Jag kom, jag såg, jag segrade
Det var en dröm som hägrade
att vinna ett Europaval
ifrån Atlanten till Ural
Jag kom till Storbritannien
Jag såg att starkast vann igen
Diktator, konsul, pontifex
Jag var den främste i vårt spex
Jag tänker bygga tullmurar
mot varje hottentott
Hönor ska bo i pull-burar
med regelrätta mått
Vitlök från Lusitanien
får inte kallas lök
Aldrig ses en banan igen
med otillåten krök
Jag kom, jag såg, jag segrade
Jag slog envar som vägrade
att mig betrakta som sin boss
Jag är rätt duktig på att slåss
Europa blir en stat igen
Från Irland till Galatien
Unionstanken var mitt förslag
- den blev mitt eget Romfördrag
Jag kom, jag såg, jag segrade
Men kampen mot mig stegrade
Min värste ovän var min vän
- Jag som tänkt leva länge än
Nu lämnar jag mitt jordeliv
Det slutar med ett mord med kniv
Nu är det slut på denna sång
Nu dör jag för en sista gång
Tillbaka upp till Kleopatra
Duett mellan Antonius och Kleopatra.
Anton
Du är skön, du är fri
Du kan bli mitt parti,
du och jag, det blir vi
någonstans
Kleo, här har du din chans
Kleo
Du är stark, du är rik,
Din mimik är unik,
du har metafysik
i din puss
kom till mig, Antonius!
Anton
Å, din figur gör mig galen!
måtten idealen
Har du plats i dina palats?
Kleo
Du har ju biceps som sväller
Blick som Uri Geller
Jag har plats i mina palats
Anton
Kleopatra,
ska det bli vi två?
Kommer det att gå?
Vill du leka så?
Kleopatra,
är det comme-il-faut?
Kommer det att gå?
Vill du leka så?
Tillbaka upp till Kleopatra
Efter den här sången, som var aktfinal i andra akten, skulle ridån glida för och publiken gå ut. Under förevändningen av en seglats över Medelhavet skulle sedan scenen bytas ut till tredje akten. Sedan var det meningen att publiken skulle komma in igen. Men vadå, lite spill får man räkna med.
Nu tappar vi besinningen
och fattningen och hållningen
Vi berusar oss, rusar åstad
snart släpper förtrollningen
För den som är rask
blir det mera gask
i Alexandria
Men titta på Antonius!
Nu ska han hålla tal igen
Det blir torrt, det blir trist
det är bäst vi flyr från Italien
När akten tar slut
styr vi söderut
mot Alexandria
Nu bryter vi tristessen
och ägnar oss åt gladare tag
På med partydressen!
Låt bekymren vila ett slag
Så fort ridån har glidit för
så börjar vi förvandlingen
Ifrån Rom till Egypten
flyttar vi resten av handlingen
så efter vår låt
tar vi nästa båt
till Alexandria
Tillbaka upp till Kleopatra
Sången, också från späxet Kleopatra, sjöngs av Octavius. Till saken hör att Octavius spelades av en holländsk kvinnlig gäststudent, som inte kunde mycket mer svenska än de repliker hon hade i späxet. Men vad gör man inte för konsten?
En, två, tre å fyr
Jag föll i farstun, jag blev vild och yr
Är du redo?
Redo, redo, Kleo, är du redo?
Redo, redo, Kleo, är du redo?
Redo, redo, Kleo, är du redo, redo, redo för en
Kärleksstund?
Vackrare näsa kan inte ses
från Alexandria och till Suez
Är du redo?
...
Liksom när Nobel nära gick på en nit
får jag va’ försiktig, du är ren dynamit
När du sprängt igenom min mur
då ligger jag på marken som en klubbad tjur
Är du redo?
...
Får jag va’ din Båtsman så blir du min Tjorv
Om du är ett bröd då vill jag va’ en korv
Är du en flaska då blir jag din kork
Om du blir mitt MoDo blir jag Leffe Boork
Är du redo?
...
Självaste Cheops i sin sarkofag
vet att du är drottning av skönaste slag
Jag är romersk man, jag är ädel som en ost
Nu vill jag ta dej med till första bästa prost
Är du redo?
Redo, redo, Kleo, är du redo?
Redo, redo, Kleo, är du redo?
Redo, redo, Kleo, är du redo, redo, redo för en
Kärleksstund?
Tillbaka upp till Kleopatra
I varje spex skall det finnas en nyskriven dryckesvisa av något slag. En del av dem blir klassiker på allehanda fester. Det här var dryckesvisan i Nils Dacke, Blekingespäxet 1995. Som brukligt är, sjöngs snapsvisan a capella. Det var Dacke, Sven i Håldala och Lille Jösse som sjöng.
Efter varje utslag tar vi oss en hela
och på fairway kan det bli en halva till
Känner du hur gärna du vill spela
på greenen tar vi tersen utan spill
Låt oss svinga, låt oss ta en hutt
Låt oss svinga glaset mellan varje putt
Åh, ah, åh
Låt oss svinga, låt oss ta en hutt
{talas:}
Varje hål är ett alkohål!
Skål!
Tillbaka upp till Nils Dacke
Valborg Brasa var en hittills okänd, fjärde hustru till Gustav Vasa. Och han tyckte väl understundom att det var just vad hon kunde ta sig i... Alltnog, detta var hennes pangnummer i späxet Nils Dacke: (Tack Johanna W för melodiförslaget)
(En, två, tre, fyr - )
Jag är en läcker tjej
Ingen råder över mej
En bomb från topp till tå
för män att tända på,
jag är
Valborg, av Brasa ätt
Eldig flamma rätt och slätt, a-ha
Alla karlar i världen
tänder på mej
Se här på min figur
ingen sticka, eller hur?
Ger männen vad dom tål
Se på min byst och bål,
många
hjärtan har satts i brand
över både stad och land, a-ha
Alla karlar i världen
tänder på mej
Tillbaka upp till Nils Dacke
Melodin är en klämmig gammal music hall-sång med det engelska komikerparet Flanagan och Allen, vilka bland annat inspirerade Hasse å Tage under sextiotalets Svenska Ord-revyer. I Nils Dacke var detta aktfinal före pausen, och sjöngs med emfas av Gustav Vasa och hans män.
Mel. The Washing on the Siegfried Line
Vi vrider nacken av Dacken uti nästa akt
Det ska bli en slakt av sällan skådat slag
Vi vrider nacken av Dacken, vi har gått i pakt
och vår vilja är vår lag
Större och större blir vårt land var dag
då växer vårt skatteunderlag
Vi vrider nacken av Dacken, vi ska gå på jakt
och i takt slår våra slag
Vasa
Jag vill inte ha nå’n konkurrent om min tron
Swart
Jag tecknar ned vad som hänt
C+++
Jag är alltid ängslig när det blir aggression
Vits
Jag vill vara med och leka krigskorrespondent
Vi vrider nacken av Dacken uti nästa akt
Det ska bli en slakt av sällan skådat slag
Vi vrider nacken av Dacken, vi har gått i pakt
och vår vilja är vår lag
Större och större blir vårt land var dag
då växer vårt skatteunderlag
Vi vrider nacken av Dacken, vi ska gå på jakt
och i takt slår våra slag
Tillbaka upp till Nils Dacke
Gustav Vasas hovnarr Vits demaskerar sig i slutet av späxet Nils Dacke. Han är i själva verket den historiske reportern Herman Linkvits. Den här sången skulle han ha sjungit, men sången ströks på rekommendation av aktören själv. Som straff för att han inte ville sjunga fick han istället en lång, rimmad monolog. Publiken led, men vi andra var rätt nöjda.
Är ingen stjärna på att sjunga
Kan inte mäta mig med Bruce och grabbarna
och om man ber mig spela
på en fela
ångrar man sig fort
Och mina vitsar är så gamla
när jag försöker göra stand-up-comedy
Den sannaste komiken
för publiken
är när jag går av från scenen
Jag är en misslyckad pajas, en puttefnask
En Don Quixote i för stora skor
Men tar jag av mig min narrkåpa och min mask
är jag en annan än den ni tror -
Jag är historisk reporter
Och mina böcker är dom populäraste
Jag är historisk reporter
Mitt namn är Herman Linkvits, ingen är bättre än jag
Tillbaka upp till Nils Dacke
I finalen ska alla medverkande vara med på scenen. Det ska helst vara en sång som hänger kvar i publikens öron när de går ut, fastsatta som de är på publiken själva. Mycket ska man höra innan de faller av. Den här späxfinalen är hämtad ur Nils Dacke.
Ett
skratt förlänger livet
även så i denna sal
Sett
ur det perspektivet
har ni gjort ett gott val
Nu har ni sett hur det var
i Nils Dackes da’r
Att sedan lite var lögn
det förstår envar
Ett
späx ligger i tiden
men då är ju, som ni sett
tiden ändå vriden lätt ur led...
med...
späx - blir - allting bara roligt
späx - är - alltid rent otroligt
tro... på... späx!
Tillbaka upp till Nils Dacke
I spexet Gutenberg fanns en munk som hette Broder Isterbuk. Det var hans idé att den nyuppfunna tryckpressen skulle användas till att trycka biblar. Biblarna skulle våra hjältar sedan försöka sälja till hugade kunder. Isterbuk själv hade sina egna försäljningsknep:
Köp er en bok annars får ni en snyting
köp av en snubbe med kors och tonsur
köp er en bok, langa hit lite kosing
lär er att böcker, ja det är kultur.
Kom hit nu och handla och var resonabel,
här har ni en sjungande evangelist
Jag säljer en tvättäkta ny inkunabel
när gav ni er fruga en tegelsten sist?
Köp er en bok annars får ni en snyting
köp av en snubbe med kors och tonsur
köp er en bok, langa hit lite kosing
lär er att böcker, ja det är kultur!
Tillbaka upp till Gutenberg
I späxet Mona Lisa, Wexiöspäx 1989, fanns förstås en dryckesvisa som i varje spex med självaktning (se Huttputt). I föreställningen sjöngs den korta versionen (bara refrängen), som var skriven av Lars och Christer. Jag skrev dock ett tillägg, och i den formen framfördes sången på interna späxfester. Det är den långa versionen som återges nedan.
I muntra sällskap sjungas muntra sånger
somt passar ej i somliga salonger
varenda sugen sångare som slumrat, väcks
när en dryckesvisa sjungs uti ett späx
Fast få av oss kan träffa rena toner
vi hålla gärna uppå traditioner
När späxaktörer samla sig till dryckeslag
sker det alltid med en sång av detta slag...
Så höj nu glaset upp en stund
och sätt det sedan till din mun
och töm därefter botten opp
och låt det värma opp din knopp
Du blir vital, men om du sen
lider tantalikval igen
gives, om du ej törsta vill
blott en bot; ett glas till
Tillbaka upp till Mona Lisa
Ett alldeles för långt nummer som ingick i Mona Lisa. De stora kandelabrarna som bars in under sången skulle vara stämningsfulla, och hade vi bränt ner gamla anrika Växjö teater från 1848, hade vi definitivt fått en stämning. Vi klarade oss emellertid.
Vin... är gudadrycken
vi sa vin... är gudadrycken
ger den kraft som behövs för att leva
Ja vin... ger oss passioner
bara vin... ger oss visioner
om en värld som är himlen på jorden
Så låtom oss skåla
i druvans förtrollade saft
Vin... är livets källa
detta vin... med pimpinella
som har trampats för fot i Toscana
är bäst... av alla viner
det är bäst... av alla viner
från Milano och till Syrakusa
Så låtom oss skåla
i druvans förtrollade saft
Rankorna,
ja, rankorna med vin-
Vindruvor på
Det är rankorna,
ja, rankorna
med vindruvor på
som växer vid Po...
Tillbaka upp till Mona Lisa
Tillbaka till spexsidan
Back to my spex page
Copyright © 1996-2006 Urban Jönsson
Denna sida skapades den 25 augusti 1996
Senaste ändring den 8 juni 2006
Texterna på dessa sidor skyddas av upphovsrättslagen och får inte fritt kopieras eller utnyttjas i kommersiellt syfte utan upphovsmannens medgivande.
Handlingen i späxet 42, eller Ta det lugnt, följde i stort sett bokverket Liftarens Guide till Galaxen. Där finns en engelsman, Arthur Dent, som gör som de flesta andra engelsmän, dricker mjölk med te i. Han - till skillnad från de flesta andra engelsmän - sjunger om det också.
Du snurrar inte längre som förut, min Jord
Du sprängdes bort med dynamit och krut, min Jord
Det blev ett ganska melankoliskt slut, min Jord
Jag blir sne’ av att se hur det ble’
ett tu tre - Vad gör de’? - Ge mej te!
Jag dricker inte Hof, och vin är ej hett stoff
Min dryck är inte Kofi men en annan
Jag gillar ej choklad, det ska va’ fina blad
om du vill få mej glad - ge mej te
När vattnet kokat opp ska teet mätas opp
en sked för varje kopp och en för kannan
sen ska det stå och dra i tre minuter, ja
då blir det riktigt bra - ge mej te
Serveringen är viktigast av allt, ändå
För mycket mjölk gör teet trist och kallt, ändå
med socker blir det bättre än med salt, ändå
Ge mej grönt eller svart, ge mej rökt,
ge mej grovt eller fint - Ge mej te!
Jag vill ha en kopp te, jag vill ha en kopp te
Jag vill ha en kopp te och kanske flera
Jag gillar ej choklad, det ska va’ fina blad
om du vill få mej glad,
ja gör mej riktigt glad - ge mej te!
Tillbaka upp till 42 eller Ta det lugnt
I Liftarens Guide till Galaxen nämns Galaxens häftigaste drink, den allgalaktiska gurgelbrännaren. Blekinge Kårspäx har receptet.
Gutår på er go’vänner, än
går solen i sitt lopp
Då kommer gurgelbrännaren
och river i min kropp
Gurgelbrännar’n, hoppfallera
och gurgelbrännar’n, hoppfallerej
är bra att ta, hoppfallera
för lilla magen, hoppfallerej
Tillbaka upp till 42 eller Ta det lugnt
Det här sångnumret från 42, eller Ta det lugnt, är ett potpurri, alltså en pytt på fyra olika melodier. Sjungs av en hungrig Arthur.
Hungern är svår, jag blir yr och får delirium
Jag vill ha mat och jag viker mig inte en tum
Ge mig portioner av lammkotlett, fläskbog och säl
Vart tog han vägen med pizzan, jag svälter ihjäl!
Calzone, å-å
jag längtar, å-å-å-å
Vesuvio är helt okej
och en Margarita för mej!
Sötsur sås,
friterat fläsk med sötsur sås
Jag vill ha kyckling, räkor
biff och bläckfisk med sötsur sås
Sötsur sås
ja, min passion är sötsur sås
Säg bara till, jag kommer
som ett bambuskott
- sötsur sås!
Indiskt är vad jag behöver
koriander, bockhornsklöver
Utav alla sorters curry mår jag bra
Chutney, masala och kofta,
biryani äter jag ofta
och till khichri ska jag alltid tacka ja
Om du tar sushi
så tar jag sushi
- Åh! Åh! Åh, vilken rätt
och på kalaset
saké i glaset
Åh! Åh! Teriyaki, sukiyaki
När jag är på japansk restaurang
tar jag tången
första, andra, tredje gången
Tar du sushi
så tar jag sushi
- Åh! Åh, vilken rätt
Tillbaka upp till 42 eller Ta det lugnt
Den stora späxfinalen i 42, eller Ta det lugnt, hade en melodi som var högaktuell samma kväll som vi hade vår sista föreställning. Undrar vilken version som blir ihågkommen längst...
Vi har försökt att lösa denna gåta
och att få den rätt förklarad
Den stora frågan kan vi inte låta
helt få vara obesvarad
Men när man sa oss att det var 42
Som var svaret som vi har väntat på
stod det klart
ja det var uppenbart
Det är hur frågan ställs
som är det viktiga i hela livet
svaret kan va’ ganska givet efteråt
Det är hur vägen väljs
som spelar roll när man ska ut och resa
målet det står alltid kvar
Bara som man frågar får man svar
Så fort vi lämnar våra kända hagar
är det som om allting glider
för inte ens naturens egna lagar
gäller genom alla tider
Det sanna kräver en ram för referens
går man utanför den, med ens
så blir det klart
det blir uppenbart
Det är hur frågan ställs
som är det viktiga i hela livet
svaret kan va’ ganska givet efteråt
Det är hur vägen väljs
som spelar roll när man ska ut och resa
målet det står alltid kvar
Bara som man frågar får man svar
Newton var en fånge i sin tid
liksom vi är fångar
om inte vi lyfter blicken upp igen
Det är hur frågan ställs
som är det viktiga i hela livet
svaret kan va’ ganska givet efteråt
Det är hur vägen väljs
som spelar roll när man ska ut och resa
målet det står alltid kvar
Bara som man frågar får man svar
Det är hur frågan ställs
som är det viktiga i hela livet
Bara som man frågar får man svar
Tillbaka upp till 42 eller Ta det lugnt
Denna sång sjöngs i späxet Kleopatra av Julius Caesar, efter att han blivit knivmördad vid Pompejus teater i Rom år 44 f.Kr.
Jag var en mäktig ledare
Klaraste ljus som tänts
Mitt segertåg var bredare
än varje konkurrents
Först tog jag hela Gallien
och slog Pompeius se’n
Zela fick jag på fall igen
liksom Numidien
Jag kom, jag såg, jag segrade
Det var en dröm som hägrade
att vinna ett Europaval
ifrån Atlanten till Ural
Jag kom till Storbritannien
Jag såg att starkast vann igen
Diktator, konsul, pontifex
Jag var den främste i vårt spex
Jag tänker bygga tullmurar
mot varje hottentott
Hönor ska bo i pull-burar
med regelrätta mått
Vitlök från Lusitanien
får inte kallas lök
Aldrig ses en banan igen
med otillåten krök
Jag kom, jag såg, jag segrade
Jag slog envar som vägrade
att mig betrakta som sin boss
Jag är rätt duktig på att slåss
Europa blir en stat igen
Från Irland till Galatien
Unionstanken var mitt förslag
- den blev mitt eget Romfördrag
Jag kom, jag såg, jag segrade
Men kampen mot mig stegrade
Min värste ovän var min vän
- Jag som tänkt leva länge än
Nu lämnar jag mitt jordeliv
Det slutar med ett mord med kniv
Nu är det slut på denna sång
Nu dör jag för en sista gång
Tillbaka upp till Kleopatra
Duett mellan Antonius och Kleopatra.
Anton
Du är skön, du är fri
Du kan bli mitt parti,
du och jag, det blir vi
någonstans
Kleo, här har du din chans
Kleo
Du är stark, du är rik,
Din mimik är unik,
du har metafysik
i din puss
kom till mig, Antonius!
Anton
Å, din figur gör mig galen!
måtten idealen
Har du plats i dina palats?
Kleo
Du har ju biceps som sväller
Blick som Uri Geller
Jag har plats i mina palats
Anton
Kleopatra,
ska det bli vi två?
Kommer det att gå?
Vill du leka så?
Kleopatra,
är det comme-il-faut?
Kommer det att gå?
Vill du leka så?
Tillbaka upp till Kleopatra
Efter den här sången, som var aktfinal i andra akten, skulle ridån glida för och publiken gå ut. Under förevändningen av en seglats över Medelhavet skulle sedan scenen bytas ut till tredje akten. Sedan var det meningen att publiken skulle komma in igen. Men vadå, lite spill får man räkna med.
Nu tappar vi besinningen
och fattningen och hållningen
Vi berusar oss, rusar åstad
snart släpper förtrollningen
För den som är rask
blir det mera gask
i Alexandria
Men titta på Antonius!
Nu ska han hålla tal igen
Det blir torrt, det blir trist
det är bäst vi flyr från Italien
När akten tar slut
styr vi söderut
mot Alexandria
Nu bryter vi tristessen
och ägnar oss åt gladare tag
På med partydressen!
Låt bekymren vila ett slag
Så fort ridån har glidit för
så börjar vi förvandlingen
Ifrån Rom till Egypten
flyttar vi resten av handlingen
så efter vår låt
tar vi nästa båt
till Alexandria
Tillbaka upp till Kleopatra
Sången, också från späxet Kleopatra, sjöngs av Octavius. Till saken hör att Octavius spelades av en holländsk kvinnlig gäststudent, som inte kunde mycket mer svenska än de repliker hon hade i späxet. Men vad gör man inte för konsten?
En, två, tre å fyr
Jag föll i farstun, jag blev vild och yr
Är du redo?
Redo, redo, Kleo, är du redo?
Redo, redo, Kleo, är du redo?
Redo, redo, Kleo, är du redo, redo, redo för en
Kärleksstund?
Vackrare näsa kan inte ses
från Alexandria och till Suez
Är du redo?
...
Liksom när Nobel nära gick på en nit
får jag va’ försiktig, du är ren dynamit
När du sprängt igenom min mur
då ligger jag på marken som en klubbad tjur
Är du redo?
...
Får jag va’ din Båtsman så blir du min Tjorv
Om du är ett bröd då vill jag va’ en korv
Är du en flaska då blir jag din kork
Om du blir mitt MoDo blir jag Leffe Boork
Är du redo?
...
Självaste Cheops i sin sarkofag
vet att du är drottning av skönaste slag
Jag är romersk man, jag är ädel som en ost
Nu vill jag ta dej med till första bästa prost
Är du redo?
Redo, redo, Kleo, är du redo?
Redo, redo, Kleo, är du redo?
Redo, redo, Kleo, är du redo, redo, redo för en
Kärleksstund?
Tillbaka upp till Kleopatra
I varje spex skall det finnas en nyskriven dryckesvisa av något slag. En del av dem blir klassiker på allehanda fester. Det här var dryckesvisan i Nils Dacke, Blekingespäxet 1995. Som brukligt är, sjöngs snapsvisan a capella. Det var Dacke, Sven i Håldala och Lille Jösse som sjöng.
Efter varje utslag tar vi oss en hela
och på fairway kan det bli en halva till
Känner du hur gärna du vill spela
på greenen tar vi tersen utan spill
Låt oss svinga, låt oss ta en hutt
Låt oss svinga glaset mellan varje putt
Åh, ah, åh
Låt oss svinga, låt oss ta en hutt
{talas:}
Varje hål är ett alkohål!
Skål!
Tillbaka upp till Nils Dacke
Valborg Brasa var en hittills okänd, fjärde hustru till Gustav Vasa. Och han tyckte väl understundom att det var just vad hon kunde ta sig i... Alltnog, detta var hennes pangnummer i späxet Nils Dacke: (Tack Johanna W för melodiförslaget)
(En, två, tre, fyr - )
Jag är en läcker tjej
Ingen råder över mej
En bomb från topp till tå
för män att tända på,
jag är
Valborg, av Brasa ätt
Eldig flamma rätt och slätt, a-ha
Alla karlar i världen
tänder på mej
Se här på min figur
ingen sticka, eller hur?
Ger männen vad dom tål
Se på min byst och bål,
många
hjärtan har satts i brand
över både stad och land, a-ha
Alla karlar i världen
tänder på mej
Tillbaka upp till Nils Dacke
Melodin är en klämmig gammal music hall-sång med det engelska komikerparet Flanagan och Allen, vilka bland annat inspirerade Hasse å Tage under sextiotalets Svenska Ord-revyer. I Nils Dacke var detta aktfinal före pausen, och sjöngs med emfas av Gustav Vasa och hans män.
Mel. The Washing on the Siegfried Line
Vi vrider nacken av Dacken uti nästa akt
Det ska bli en slakt av sällan skådat slag
Vi vrider nacken av Dacken, vi har gått i pakt
och vår vilja är vår lag
Större och större blir vårt land var dag
då växer vårt skatteunderlag
Vi vrider nacken av Dacken, vi ska gå på jakt
och i takt slår våra slag
Vasa
Jag vill inte ha nå’n konkurrent om min tron
Swart
Jag tecknar ned vad som hänt
C+++
Jag är alltid ängslig när det blir aggression
Vits
Jag vill vara med och leka krigskorrespondent
Vi vrider nacken av Dacken uti nästa akt
Det ska bli en slakt av sällan skådat slag
Vi vrider nacken av Dacken, vi har gått i pakt
och vår vilja är vår lag
Större och större blir vårt land var dag
då växer vårt skatteunderlag
Vi vrider nacken av Dacken, vi ska gå på jakt
och i takt slår våra slag
Tillbaka upp till Nils Dacke
Gustav Vasas hovnarr Vits demaskerar sig i slutet av späxet Nils Dacke. Han är i själva verket den historiske reportern Herman Linkvits. Den här sången skulle han ha sjungit, men sången ströks på rekommendation av aktören själv. Som straff för att han inte ville sjunga fick han istället en lång, rimmad monolog. Publiken led, men vi andra var rätt nöjda.
Är ingen stjärna på att sjunga
Kan inte mäta mig med Bruce och grabbarna
och om man ber mig spela
på en fela
ångrar man sig fort
Och mina vitsar är så gamla
när jag försöker göra stand-up-comedy
Den sannaste komiken
för publiken
är när jag går av från scenen
Jag är en misslyckad pajas, en puttefnask
En Don Quixote i för stora skor
Men tar jag av mig min narrkåpa och min mask
är jag en annan än den ni tror -
Jag är historisk reporter
Och mina böcker är dom populäraste
Jag är historisk reporter
Mitt namn är Herman Linkvits, ingen är bättre än jag
Tillbaka upp till Nils Dacke
I finalen ska alla medverkande vara med på scenen. Det ska helst vara en sång som hänger kvar i publikens öron när de går ut, fastsatta som de är på publiken själva. Mycket ska man höra innan de faller av. Den här späxfinalen är hämtad ur Nils Dacke.
Ett
skratt förlänger livet
även så i denna sal
Sett
ur det perspektivet
har ni gjort ett gott val
Nu har ni sett hur det var
i Nils Dackes da’r
Att sedan lite var lögn
det förstår envar
Ett
späx ligger i tiden
men då är ju, som ni sett
tiden ändå vriden lätt ur led...
med...
späx - blir - allting bara roligt
späx - är - alltid rent otroligt
tro... på... späx!
Tillbaka upp till Nils Dacke
I spexet Gutenberg fanns en munk som hette Broder Isterbuk. Det var hans idé att den nyuppfunna tryckpressen skulle användas till att trycka biblar. Biblarna skulle våra hjältar sedan försöka sälja till hugade kunder. Isterbuk själv hade sina egna försäljningsknep:
Köp er en bok annars får ni en snyting
köp av en snubbe med kors och tonsur
köp er en bok, langa hit lite kosing
lär er att böcker, ja det är kultur.
Kom hit nu och handla och var resonabel,
här har ni en sjungande evangelist
Jag säljer en tvättäkta ny inkunabel
när gav ni er fruga en tegelsten sist?
Köp er en bok annars får ni en snyting
köp av en snubbe med kors och tonsur
köp er en bok, langa hit lite kosing
lär er att böcker, ja det är kultur!
Tillbaka upp till Gutenberg
I späxet Mona Lisa, Wexiöspäx 1989, fanns förstås en dryckesvisa som i varje spex med självaktning (se Huttputt). I föreställningen sjöngs den korta versionen (bara refrängen), som var skriven av Lars och Christer. Jag skrev dock ett tillägg, och i den formen framfördes sången på interna späxfester. Det är den långa versionen som återges nedan.
I muntra sällskap sjungas muntra sånger
somt passar ej i somliga salonger
varenda sugen sångare som slumrat, väcks
när en dryckesvisa sjungs uti ett späx
Fast få av oss kan träffa rena toner
vi hålla gärna uppå traditioner
När späxaktörer samla sig till dryckeslag
sker det alltid med en sång av detta slag...
Så höj nu glaset upp en stund
och sätt det sedan till din mun
och töm därefter botten opp
och låt det värma opp din knopp
Du blir vital, men om du sen
lider tantalikval igen
gives, om du ej törsta vill
blott en bot; ett glas till
Tillbaka upp till Mona Lisa
Ett alldeles för långt nummer som ingick i Mona Lisa. De stora kandelabrarna som bars in under sången skulle vara stämningsfulla, och hade vi bränt ner gamla anrika Växjö teater från 1848, hade vi definitivt fått en stämning. Vi klarade oss emellertid.
Vin... är gudadrycken
vi sa vin... är gudadrycken
ger den kraft som behövs för att leva
Ja vin... ger oss passioner
bara vin... ger oss visioner
om en värld som är himlen på jorden
Så låtom oss skåla
i druvans förtrollade saft
Vin... är livets källa
detta vin... med pimpinella
som har trampats för fot i Toscana
är bäst... av alla viner
det är bäst... av alla viner
från Milano och till Syrakusa
Så låtom oss skåla
i druvans förtrollade saft
Rankorna,
ja, rankorna med vin-
Vindruvor på
Det är rankorna,
ja, rankorna
med vindruvor på
som växer vid Po...
Tillbaka upp till Mona Lisa
Tillbaka till spexsidan
Back to my spex page
Copyright © 1996-2007 Urban Jönsson
Denna sida skapades den 25 augusti 1996
Senaste ändring den 11 juli 2007
|